Novice, članki in odmevi ...
MEDNARODNI ZBOROVSKI FESTIVAL KOPER 2015
Naši zbori, spletna revija o zborovski glasbi, http://nasizbori.jskd.si/mednarodni-zborovski-festival-koper-2015/
Branka Kljun
Šest izvrstnih pevskih skupin, zanimivi tematski programi, tri različne lokacije – med njimi novo odkritje –, lep odziv občinstva, to je 11. Mednarodni zborovski festival, ki se je v Kopru odvijal med 9. aprilom in 16. majem.
Mešani pevski zbor Obala Koper in zborovodja Ambrož Čopi sta si pred petnajstimi leti zamislila prireditev, ki naj bi na Obalo pripeljala kakovostne vokalne skupine. Njihov namen je bil ponuditi ‘nekaj več’ poslušalcem pa tudi pevcem, ki naj bi se učili od boljših, prav zato so v nekaterih letih organizirali tudi seminarje in delavnice, ki so bili kar dobro obiskani. Čopi je z odhodom v APZ Univerze na Primorskem festivalu dodal še cikel koncertov Simfonic voices, ki skozi vse leto gosti kakovostne domače in tuje zborovske sestave, tem se občasno pridruži še kaka drugačna zasedba. Festival pa je ostal strnjena oblika koncertov, ki se je spričo kriznih časov omejil na bienalno izvedbo.
Letošnji je gostil najprej dve tuji zasedbi: švedski Akademski zbor Lund skupaj s Palaestra Vocalensemble ter indonezijske študente – Zbor Univerze Padjadjaran. Oba sta bila gosta letošnjega mednarodnega tekmovanja Gallus v Mariboru, prvi je pod vodstvom Cecilie Martin-Löf nastopal celo v dveh različnih kategorijah. Tako prvi kot drugi (pod vodstvom Arvina Zeinullaha) sta s svojo uvrstitvijo na tekmovanje že dokazala visoko kakovost (od tridesetih prijavljenih je v Mariboru nastopilo le dvanajst najboljših), ‘prinesla’ sta odlične programe, pa še temperament in celo eksotiko. Švedski študentje iz univerzitetnega mesta Lund na skrajnem jugu Skandinavskega polotoka so se predstavili z izborom iz tekmovalnih programov, z deli Gallusa, Martina, Regerja, Poulenca in Brittna ter švedskimi ljudskimi pesmimi v zanimivih priredbah dirigentke Cecilie Martin- Löf.
Slovenski del programa so poleg zbora gostitelja obsegale še tri vokalne skupine in dve domači mladinski zasedbi. Najprej v slovenskem zborovskem prostoru še malo znana, komaj pet let stara novomeška ženska zasedba Mezzo, ki jo vodi Barbara Lotrič. Barbara Lotrič je profesorica solopetja in glasbene pedagogike. Zbor je ustanovila na pobudo samih pevk, ki pa jim je mar za kakovost petja v skupini, zato vanjo ne spustijo kogarkoli, svoje znanje in talent morajo nove članice zbora dokazati na avdiciji. Jeseni bodo svojo petletnico proslavile skupaj s 650-letnico svojega mesta. Za koncert v Kopru so pripravile program domačih in tujih nabožnih del, nekaj znanih, nekaj pa takih, ki jih v programih zborov ne srečujemo pogosto. Ena teh je recimo Vodopivčeva pesem Kako mi harfa poje, ki je koncertu tudi posodila svoje ime. »Rada sedim v knjižnicah in iščem nove skladbe,« pove zborovodkinja, »to mi je bržčas ostalo od dr. Cudermana, ki me je učil na Akademiji, tako sem prišla tudi do Vodopivčeve skladbe, ki se mi je zdela zanimiva. Dekleta so bila sprva skeptična, zdaj pa jo rade pojejo.« Na koncertu v stolni cerkvi Marijinega vnebovzetja v Kopru je sodeloval tudi organist Matej Burger.
Naslednjima dvema skupinama, in občinstvu, seveda, pa je prvič odprla vrata cerkvica sv. Nikolaja na Kidričevi ulici v Kopru. Z vstopom v ta prikupen sakralni objekt se podamo v zadnja leta 16. stoletja, o življenju zavetnika mornarjev in njihovih družin govorijo čudovita platna beneških mojstrov tega časa. Oltarna slika je kopija Carpacciovega dela. Ta mali krščanski biser, doslej premalo zaščiten in zato skrbno zapahnjen, odlikuje lepa akustika, primerna predvsem za komorno glasbo, vokalno ali instrumentalno. Tu sta zapeli Vokalna skupina Gallina in Ingenium Ensemble.
Prva je svoj koncert poimenovala Izrazi štirih, kar se nanaša na štiri pevke in štiridelno zasnovo programa: »V prvem delu smo izvedle tuja dela, v drugem skladbe, ki so bile napisane prav za kvartet Gallina, tretji del je obsegal slovenske ljudske v priredbah Ambroža Čopija in Pavleta Merkúja, tem smo pa dodale še slovenske zabavne, popularne skladbe kot četrti del programa,« je naslov koncerta pojasnila Ana Erčulj, umetniška vodja skupine. Dobršen del programa so tokrat nosili primorski ustvarjalci, začenši z Marijem Kogojem in Pavletom Merkújem pa do Čopija in Makorja, ki sta prispevala tako umetne pesmi kot tudi priredbe ljudskih.
Ingenium Ensemble je vokalni ansambel, ki trenutno v slovenskem prostoru najviše kotira. Je edina slovenska vokalna zasedba, ki je v istem letu zmagala na dveh tako prestižnih tekmovanjih, kot sta Arezzo in Tolosa, je ansambel, ki je na letošnjem Gallusu v Mariboru nastopil kot poseben gost tekmovanja. Ta isti ansambel je le nekaj dni zatem v novi zasedbi (sopranistka Mirjam Strmole je že odpotovala na turnejo po Nemčiji z angleško vokalno skupino Voces8) in z novim programom, tokrat s programom del Jacobusa Gallusa, nastopil v Kopru. »V veliko čast si štejemo, da so imeli organizatorji festivala posluh za projekt, ki smo ga imenovali Ustvarjalna moč Jacobusa Gallusa,« je po nastopu povedal umetniški vodja Blaž Strmole, »da niso pričakovali poljudnega izbora programa temveč so nam dovolili, da smo poskušali oblikovati umetniško podobo tega avtorja, v prihodnosti imamo namreč namen graditi prav na tem liku in iskati mednarodne povezave skozi njegova dela, načrtujemo pa tudi izdajo glasbenega albuma na to temo.« Občinstvo je tako v izvrstni izvedbi petih moških in enega ženskega glasu doživelo nekatere najlepše skladateljeve motete in Misso Super Sancta Maria, izbor programa se je naslanjal prav na glasovne možnosti, ki jih ponuja nova zasedba.
Festival so na koprski občinski praznik 16. maja in v Tednu ljubiteljske kulture obenem simbolno zaokrožile tri domače pevske zasedbe: Dekliški in Mladinski zbor Glasbene šole Koper – oba vodi Maja Cilenšek – in pa Mešani pevski zbor Obala iz Kopra z dirigentom Sebastjanom Vrhovnikom.
Prvi je pravzaprav nekdanji mladinski zbor, ki je prerasel v dekliškega. Dekleta so srednješolke in študentke, ki ne morejo vaj obiskovati redno, zato zbor deluje projektno. »V juliju se odpravljamo na tekmovanje Incanto Mediterraneo v Milazzo na Siciliji,« pojasnjuje zborovodkinja Maja Cilenšek, »to, kar smo predstavile na festivalu (Palestrina, Gallus, Brahms, Antognini in dva spirituala) je tretjina programa, s katerim bomo tekmovale v Italiji.« Mladinski zbor se je tokrat predstavil s tremi skladbami (Makorja, Chilcotta in Gershwina). »Oba zbora sta letos že veliko nastopala, še zlasti pomemben je bil nastop na festivalu Voices of spirit v Gradcu, kjer sta se zelo lepo odrezala,« še doda zborovodkinja.
Kot vsako leto je bil tudi tokrat sklepni koncert festivala obenem letni koncert zbora organizatorja, Mešanega pevskega zbora Obala iz Kopra. Dirigent Sebastjan Vrhovnik je v letošnjem letu, ko se spominjamo konca 2. svetovne vojne, koncert posvetil miru in ljubezni. V program je vključil Tiho molitev ukrajinkega ustvarjalca Mihaila Šuha, skladbo lani preminulega norveškega skladatelja Knuta Nystedta Peace I live with you, pa delo Črta Sojarja Voglarja, ki mu je navdih za skladbo Mir vam zapustim ponudilo prav Nystedtovo delo. Zanimivo kompozicijo Even when he is silent je ponudil mladi norveški ustvarjalec Kim Andre Arnesen, ki je komponiral na tekst anonimnega zapornika v taborišču Auschwitz. Sledile so prelepe hebrejske ljubezenske pesmi Erica Whitacra ter slovenske ljubezenske v priredbah Katarine Pustinek Rakar in Andreja Makorja.
11. edicija Mednarodnega zborovskega festivala Koper je za seboj zaprla vrata. Tudi letošnja je izpolnila pričakovanja občinstva in zadovoljila ambicije organizatorja: predstavila je odlične tuje zbore, vrhunske slovenske predstavnike, ponudila možnost predstavitve mladi slovenski komorni zasedbi in starim, že preizkušenim, dodala novo koncertno prizorišče. Festival se je letos nekako razpotegnil čez april in maj, saj se je zaradi finančnega vidika prilagajal ponudbi oziroma ugodnim okoliščinam, kar, seveda, ni prav nič narobe in niti slabo.
Branka Kljun
Šest izvrstnih pevskih skupin, zanimivi tematski programi, tri različne lokacije – med njimi novo odkritje –, lep odziv občinstva, to je 11. Mednarodni zborovski festival, ki se je v Kopru odvijal med 9. aprilom in 16. majem.
Mešani pevski zbor Obala Koper in zborovodja Ambrož Čopi sta si pred petnajstimi leti zamislila prireditev, ki naj bi na Obalo pripeljala kakovostne vokalne skupine. Njihov namen je bil ponuditi ‘nekaj več’ poslušalcem pa tudi pevcem, ki naj bi se učili od boljših, prav zato so v nekaterih letih organizirali tudi seminarje in delavnice, ki so bili kar dobro obiskani. Čopi je z odhodom v APZ Univerze na Primorskem festivalu dodal še cikel koncertov Simfonic voices, ki skozi vse leto gosti kakovostne domače in tuje zborovske sestave, tem se občasno pridruži še kaka drugačna zasedba. Festival pa je ostal strnjena oblika koncertov, ki se je spričo kriznih časov omejil na bienalno izvedbo.
Letošnji je gostil najprej dve tuji zasedbi: švedski Akademski zbor Lund skupaj s Palaestra Vocalensemble ter indonezijske študente – Zbor Univerze Padjadjaran. Oba sta bila gosta letošnjega mednarodnega tekmovanja Gallus v Mariboru, prvi je pod vodstvom Cecilie Martin-Löf nastopal celo v dveh različnih kategorijah. Tako prvi kot drugi (pod vodstvom Arvina Zeinullaha) sta s svojo uvrstitvijo na tekmovanje že dokazala visoko kakovost (od tridesetih prijavljenih je v Mariboru nastopilo le dvanajst najboljših), ‘prinesla’ sta odlične programe, pa še temperament in celo eksotiko. Švedski študentje iz univerzitetnega mesta Lund na skrajnem jugu Skandinavskega polotoka so se predstavili z izborom iz tekmovalnih programov, z deli Gallusa, Martina, Regerja, Poulenca in Brittna ter švedskimi ljudskimi pesmimi v zanimivih priredbah dirigentke Cecilie Martin- Löf.
Slovenski del programa so poleg zbora gostitelja obsegale še tri vokalne skupine in dve domači mladinski zasedbi. Najprej v slovenskem zborovskem prostoru še malo znana, komaj pet let stara novomeška ženska zasedba Mezzo, ki jo vodi Barbara Lotrič. Barbara Lotrič je profesorica solopetja in glasbene pedagogike. Zbor je ustanovila na pobudo samih pevk, ki pa jim je mar za kakovost petja v skupini, zato vanjo ne spustijo kogarkoli, svoje znanje in talent morajo nove članice zbora dokazati na avdiciji. Jeseni bodo svojo petletnico proslavile skupaj s 650-letnico svojega mesta. Za koncert v Kopru so pripravile program domačih in tujih nabožnih del, nekaj znanih, nekaj pa takih, ki jih v programih zborov ne srečujemo pogosto. Ena teh je recimo Vodopivčeva pesem Kako mi harfa poje, ki je koncertu tudi posodila svoje ime. »Rada sedim v knjižnicah in iščem nove skladbe,« pove zborovodkinja, »to mi je bržčas ostalo od dr. Cudermana, ki me je učil na Akademiji, tako sem prišla tudi do Vodopivčeve skladbe, ki se mi je zdela zanimiva. Dekleta so bila sprva skeptična, zdaj pa jo rade pojejo.« Na koncertu v stolni cerkvi Marijinega vnebovzetja v Kopru je sodeloval tudi organist Matej Burger.
Naslednjima dvema skupinama, in občinstvu, seveda, pa je prvič odprla vrata cerkvica sv. Nikolaja na Kidričevi ulici v Kopru. Z vstopom v ta prikupen sakralni objekt se podamo v zadnja leta 16. stoletja, o življenju zavetnika mornarjev in njihovih družin govorijo čudovita platna beneških mojstrov tega časa. Oltarna slika je kopija Carpacciovega dela. Ta mali krščanski biser, doslej premalo zaščiten in zato skrbno zapahnjen, odlikuje lepa akustika, primerna predvsem za komorno glasbo, vokalno ali instrumentalno. Tu sta zapeli Vokalna skupina Gallina in Ingenium Ensemble.
Prva je svoj koncert poimenovala Izrazi štirih, kar se nanaša na štiri pevke in štiridelno zasnovo programa: »V prvem delu smo izvedle tuja dela, v drugem skladbe, ki so bile napisane prav za kvartet Gallina, tretji del je obsegal slovenske ljudske v priredbah Ambroža Čopija in Pavleta Merkúja, tem smo pa dodale še slovenske zabavne, popularne skladbe kot četrti del programa,« je naslov koncerta pojasnila Ana Erčulj, umetniška vodja skupine. Dobršen del programa so tokrat nosili primorski ustvarjalci, začenši z Marijem Kogojem in Pavletom Merkújem pa do Čopija in Makorja, ki sta prispevala tako umetne pesmi kot tudi priredbe ljudskih.
Ingenium Ensemble je vokalni ansambel, ki trenutno v slovenskem prostoru najviše kotira. Je edina slovenska vokalna zasedba, ki je v istem letu zmagala na dveh tako prestižnih tekmovanjih, kot sta Arezzo in Tolosa, je ansambel, ki je na letošnjem Gallusu v Mariboru nastopil kot poseben gost tekmovanja. Ta isti ansambel je le nekaj dni zatem v novi zasedbi (sopranistka Mirjam Strmole je že odpotovala na turnejo po Nemčiji z angleško vokalno skupino Voces8) in z novim programom, tokrat s programom del Jacobusa Gallusa, nastopil v Kopru. »V veliko čast si štejemo, da so imeli organizatorji festivala posluh za projekt, ki smo ga imenovali Ustvarjalna moč Jacobusa Gallusa,« je po nastopu povedal umetniški vodja Blaž Strmole, »da niso pričakovali poljudnega izbora programa temveč so nam dovolili, da smo poskušali oblikovati umetniško podobo tega avtorja, v prihodnosti imamo namreč namen graditi prav na tem liku in iskati mednarodne povezave skozi njegova dela, načrtujemo pa tudi izdajo glasbenega albuma na to temo.« Občinstvo je tako v izvrstni izvedbi petih moških in enega ženskega glasu doživelo nekatere najlepše skladateljeve motete in Misso Super Sancta Maria, izbor programa se je naslanjal prav na glasovne možnosti, ki jih ponuja nova zasedba.
Festival so na koprski občinski praznik 16. maja in v Tednu ljubiteljske kulture obenem simbolno zaokrožile tri domače pevske zasedbe: Dekliški in Mladinski zbor Glasbene šole Koper – oba vodi Maja Cilenšek – in pa Mešani pevski zbor Obala iz Kopra z dirigentom Sebastjanom Vrhovnikom.
Prvi je pravzaprav nekdanji mladinski zbor, ki je prerasel v dekliškega. Dekleta so srednješolke in študentke, ki ne morejo vaj obiskovati redno, zato zbor deluje projektno. »V juliju se odpravljamo na tekmovanje Incanto Mediterraneo v Milazzo na Siciliji,« pojasnjuje zborovodkinja Maja Cilenšek, »to, kar smo predstavile na festivalu (Palestrina, Gallus, Brahms, Antognini in dva spirituala) je tretjina programa, s katerim bomo tekmovale v Italiji.« Mladinski zbor se je tokrat predstavil s tremi skladbami (Makorja, Chilcotta in Gershwina). »Oba zbora sta letos že veliko nastopala, še zlasti pomemben je bil nastop na festivalu Voices of spirit v Gradcu, kjer sta se zelo lepo odrezala,« še doda zborovodkinja.
Kot vsako leto je bil tudi tokrat sklepni koncert festivala obenem letni koncert zbora organizatorja, Mešanega pevskega zbora Obala iz Kopra. Dirigent Sebastjan Vrhovnik je v letošnjem letu, ko se spominjamo konca 2. svetovne vojne, koncert posvetil miru in ljubezni. V program je vključil Tiho molitev ukrajinkega ustvarjalca Mihaila Šuha, skladbo lani preminulega norveškega skladatelja Knuta Nystedta Peace I live with you, pa delo Črta Sojarja Voglarja, ki mu je navdih za skladbo Mir vam zapustim ponudilo prav Nystedtovo delo. Zanimivo kompozicijo Even when he is silent je ponudil mladi norveški ustvarjalec Kim Andre Arnesen, ki je komponiral na tekst anonimnega zapornika v taborišču Auschwitz. Sledile so prelepe hebrejske ljubezenske pesmi Erica Whitacra ter slovenske ljubezenske v priredbah Katarine Pustinek Rakar in Andreja Makorja.
11. edicija Mednarodnega zborovskega festivala Koper je za seboj zaprla vrata. Tudi letošnja je izpolnila pričakovanja občinstva in zadovoljila ambicije organizatorja: predstavila je odlične tuje zbore, vrhunske slovenske predstavnike, ponudila možnost predstavitve mladi slovenski komorni zasedbi in starim, že preizkušenim, dodala novo koncertno prizorišče. Festival se je letos nekako razpotegnil čez april in maj, saj se je zaradi finančnega vidika prilagajal ponudbi oziroma ugodnim okoliščinam, kar, seveda, ni prav nič narobe in niti slabo.